Ez a poszt most nem általános jármű hebrákolásról fog szólni, hanem egy eszközről ami megédesíti a motorozást. Ez pedig nem más, mint a Kínából rendelt sisak beszélő és telefon kihangosító a nem túl hangzatos nevű „6 riders Intercom.
6 Riders interphone
Mint azt már más posztban említettem a párommal nyáron elmerészkedtünk egy 3500 Kilométeres túrára, felfedezni a Balkán útjait és kincseit. A túrára való indulás előtt sok leírást olvastam, illetve élő szóban is diskuráltam nálam sokkal tapasztaltabb túrázókkal (ami annyit tesz, ha valaki életében legalább egyszer volt hosszabb motoros túrán az nálam biztosan tapasztaltabb. ) Mind a leírások mind a beszélgetések hangsúlyozták, ha párban megyünk motorozni, mindenképp szerezzünk be egy sisak átbeszélőt, mert a legfontosabb motoros kütyü egy ilyen túrán (talán a GPS után, bár az még mindig helyettesíthető térképpel, átbeszélő nélkül meg max az ordibálás marad).
Magyarországon ha rendesen motoros boltba betérsz és akarsz vásárolni egy átbeszélőt, vagy 70.000-100.000 forintig terjedő árkategóriában tudsz válogatni, már tényleg minőségi darabok közt, vagy 20.000 és 40.000 forintért rád melegítik a kínait.
Tekintve, hogy egyből két darab átbeszélőre volt szűkségem, és viszonylag kezdők vagyunk ebben a motoros túrázásban, ésszerűnek tűnt a legkevésbé horribilis összeget kicsengetni a két kütyüért, így esett a választásom a kínai csodára, csak a befektetést tovább csökkentettem azzal a húzással, hogy nem megvásároltam egy itthoni üzletben, hanem a Wish.com-ról megrendeltem egyenesen Kínából. Így a két kütyü egyben, postával együtt 20.000 magyar forintért landolt a rendeléstől számított egy héttel később Budapesten. Persze meg kell jegyezni, hogy ebbe benne volt a kockázata annak, hogy a postán elvész a motyó vagy, egy marék kavicsot küldenek szép kartondobozba, de azt se szabad elfelejteni, hogy a garanciáról ezáltal jóformán lemondtam. Tudom-tudom, van visszaküldési garancia stb. stb., de tudjuk azért ez nem ugyanaz, mint amikor egy másik európai embernek tudod tálalni a problémádat élőszóban, ráadásul az anyanyelveden.
Szerencsére a csomagban tényleg az volt amit rendeltünk, 2 kommunikátor, a hozzátartozó sztereo fülesekkel, mikrofonokkal, töltőkkel tartókkal, két komplett szett ugyanaz mint a képeken. Kínai létére az elvárásaimnál összességében jobb minőségűnek mutatkozott a holmi. Kifogásolni való dolgokat csak akkor tapasztaltam amikor a két bukósisakba elkezdtem bele telepíteni a kihangosítókat. Az Én bukósisakom egy Caberg Duke II típusú felnyitható arcú sisak, amibe legnagyobb szerencsémre előkészítették az intercom helyét, a két fülhallgatónak a kivehető arcpárnákban feszes kis zsebet hagytak, amibe elég lett volna elméletileg csak belebújtatni a pici hangszórókat, de én a biztonság kedvéért a kommunikátorhoz kapott öntapadós tépőzárral be is rögzítetem a zsebbe. Probléma egyedül ott jelentkezett, amikor a gombokkal ellátott fő egységet próbáltam a sisakhoz rögzíteni, erre eredetileg egy fém csipesz hivatott, amit a bukósisak műanyag héja és a hungarocell réteg közé kéne bedugni, és kívülről egy csavarral hozzá húzatni, a fő egység tartóját, aminek a gumírozott hátulja segít, hogy a kívánt pozícióból ne mozduljon el a szerkezet. Na, hát ez úgy nem működik, ahogy van, legalábbis a mi két sisakunk egyikénél se volt kivitelezhető ezzel a megoldással a rögzítés. Elképzelhető hogy van olyan alakú sisakhéj, aminél ez egy működő megoldás, de én végül ipari kétoldalú ragasztóval oldottam meg a helyzetet, ami végig kibírta a túrát, hozzáteszem, a biztonság kedvéért rendszeresen hozzányomtuk kicsit a kommunikátort a sisakhoz, ha esetleg a ragasztás szeretne elválni, gondolja meg magát.
Tényleg ez volt a csomag tartalma. A két fém rögzítőfület semmire nem tudtam használni
A működés és összehangolása pofon egyszerű a két szerkezetnek, de ahhoz hogy ezt ilyen nagyképűen kijelenthessem, egy párszor megnéztem a youtube-on erre a célra hivatott oktatóvideót, de ha kétszer-háromszor eljátszotok vele, rutinszerűvé válik, és nem jelent nehézséget menet közben kesztyűben sem.
A szerkezet képes átbeszélőként működni két motoros között, meglepően nagy hatótávval, kb 50 méterre eltávolodva kezdett csak el szaggatni a kommunikáció kettőnk közt. A hangminőség megfelelő, nagyjából 100-as tempóig minden nehézség nélkül, tisztán értettük egymás minden szavát. A hangerőskálán felülről a második állás bizonyult megfelelőnek, ekkor még pont tisztán értettük egymást, de a másik sisakjának a szélzaja nem jött át. Hibaként egyedül a vízállóságát tudnám felhozni a készüléknek. Nem mondhatni rá, hogy vízálló, mert iszonyat nagy esőket bírt ki a szerkezet, haladtunk olyan vízfüggönyös autópálya szakaszon 80-90 közti tempóban ahol az autók vészvillogóval félreálltak, a szerkezet nem adta fel a harcot, csak ilyenkor mindig visszavezette a saját mikrofonom jelét is a saját fülhallgatómba, és a páromnak szintén. Nem tűnik nagy problémának, de valami rohadt idegesítő tud lenni. Ilyen esetben végül mindig az volt a megoldás, hogy a főegységből kihúztuk a mikrofon és fülhallgatók közösített Jack dugóját, és megvártuk, amíg a menetszél kiszívta a vizet a lyukon keresztül, ha volt szerencsénk 10-15 perc eső mentes motorozás kiszárította és ismét rendeltetésszerűen működött. Az akkumulátorok kapacitására nem lehet panaszom, az összes etapot egyben kihúztuk, kivéve egyet, amikor a párom kütyüjének a töltőjét este véletlen nem töltötte az adapter, ugyanis a dug villák kínai módra nem voltak elég feszesek a konnektorba, ezt egy határozott mozdulattal orvosoltam, és kicsit meghajtottam, azóta tökéletes. Nem estünk kétségbe, amikor út közbe lemerült a kommunikátor, ugyanis a szivargyújtóba dugható USB átalakító segítségével menet közbe fél óra alatt annyit tudtunk tölteni a kütyübe, hogy a nap hátralevő részét kibírta.
A szerkezet nem csak akkor nagyon hasznos, ha párban vagy többen együtt motoroztok (elméleti szinten hat motorost is összetud csatlakoztatni) hanem akkor is, ha egyedül motorozgatsz, ilyenkor a rácsatlakoztatott Bluetooth eszközről meglepően jó minőségbe lehet zenét hallgatni, és telefon kihangosítóként is működik közbe automatikusan. Zene közben magától átkapcsol a hívásra, amit egy gomb megnyomásával tudsz felvenni, a veszélye a dolognak annyi, hogy tipped sincs ki hív, a drágább darabok például robot hangon felolvassák a kontakt nevét, de a kínai csak csörög a csengőhangodon a füledbe. A hívás közbeni hangminőség mind a motoros mind a beszélgető partnere számára megfelelő minőségűnek bizonyult, az ismerősök többsége, akinek így fogadtam a hívását, meglepődött, amikor mondtam, hogy épp motorozok beszélgetés közben.
Ami nagyon meglepett még, hogy a különböző alkatrésze külön-külön kaphatóak, tehát ha a mikrofonod tönkrement, egy-két ezer forint környékén vehetsz külön egy másikat, ez egy ilyen egyszerű árképzésű elektronikai eszköznél nem természetes, sőt, fel lehet tuningolni például komolyabb fülhallgatóval, ha jobb minőségben hallgatnád a zenét.
Összességében a következő apró hibákat tudom csak negatívumként említeni, miszerint beérkező hívás esetében nem tudjuk, ki keres, a rögzítéskor a gyári elképzelés nem alkalmazható minden sisaknál, illetve ha átbeszélőként használjuk, nem képes közben telefonhívást párhuzamosan kezelni. Illetve egy utópikus világban el tudnám képzelni azt a helyzetet is, hogy halkan zenét hallgatok, és amikor a párom hozzám szól azt is hallom, és így fordítva, persze ez nem egy reális igény pláne nem, egy darabonként 10.000 forintos eszköznél.
Azt kell mondjam az árát vastagon megérte, nem tudom elképzelni, hogy egy tízszer ennyibe kerülő InterCom tízszer ennyit is tudna nyújtani. Nekünk napokon keresztül nagyon sokat adott hozzá a motorozás élményéhez a szerkezet, mindenkinek bátran ajánlom. Persze nem szabad megfeledkezni a tényről, hogy egy olcsó terméknek mindig más a minőségbiztosítása, mint egy drágábbnak, így megvan az esélye annak, hogy valakinek ugyanezzel a típussal nem volt szerencséje, mert nagyobb lehet a minőségbeli szórás, de ez csak feltételezés igazából.
Ha csak a tapasztalataimra támaszkodok, és ott állnék ismét a döntés előtt, ugyanígy a kínait választanám, amennyit nyúztuk a két hét alatt, rengeteg alkalmat kapott rá, hogy feladja a harcot, de mindent kibírt, sőt én előtte és azóta is használom egyedül napi szinten. Ha meg elromlik, akkor meg veszek egy ugyanilyet, pont hétszer játszhatom ezt el úgy, hogy még mindig ott tartok mintha vettem volna egyszer egy komolyat, ami nem hiszem, hogy hétszer tartósabb vagy jobb lenne.
Azóta annyira felbátorodtam ezekkel a kínai motoros kiegészítőkkel kapcsolatban, hogy bátorkodtam rendelni, egy univerzális sebességkijelzőt a Pegaso műszerfalára, egy pici digitális órát, és tervezek kézvédőkre is beruházni szintén Kínából, ha eleget teszteltem már őket, elmesélem milyenek.