Ránézek, és még mindig nagyot dobban a szívem
Ott hagytuk abba, hogy megtaláltuk szétszedés közben a vétkes karburátortömítéseket, amik csere érettek, és elkezdtük a karburátor felújítás műveletét
Nekiálltam szétszedni a karburátorokat, tisztítás és állapotfelmérés céljából, szemmel láthatóan nem sokat volt szétbontva a porlasztó, nem voltak megnyúzva a csavarok, és minden gumialkatrésze egyenletesen öregedett. És háti igen, bizony öregedtek. Az összes gumigyűrű és tömítés repedezett volt, a belső felületeket egyenletes kosz borította, de az alkatrészek nem voltak kopottak.
Kiváló asszisztensem a műszak elején, a még műtétre váró karburátorok társaságában
Szerencsére felújító készletet a mai napig lehet találni a Pegasohoz, a trükkje a dolognak az, hogy inkább BMW 650 F-hez kell keresni, ugyanis a két motor blokkja, kisebb eltérésektől eltekintve ugyanaz.
Mivel a szétszedéskor kiderült, hogy a karburátor fém részei épségben vannak, igazából minden hibát csak az elöregedett gumialkatrészek eredményeztek, ezért a kapható 3 fajta karburátorfelújító készletből elég volt a legszerényebb tartalmút rendelni. Tökéletesen lefedte az igényeimet: az összes tömítés, tűszelep és tűszelep fészek. Ennek köszönhetően a két szett futárral 10.000 forintért a kezeimbe került.
A Mikuni szétborítva a műtőasztalon
Az időközben gondosan elpucolt karburátorba behelyeztem a megfelelő helyekre a szett darabjait, felpolíroztam a szívó oldali tölcséreket. 3 fordulatot kitekertem mindkét levegőcsavaron, majd visszahelyeztük a motorra. A rövid indítózás után a karbik megteltek üzemanyaggal, és a motor be is röffent. Kihasználtam az alkalmat, hogy amúgy is le kellett venni a két kipufogó dobot, lefújtam őket hőálló feketével, de az első indítási kísérletig nem kerültek vissza a motorra, így az indítás dobok nélkül történt, nem egyszerű hangzavart okozva.
A két BMW 650 felújító szett
Édes ricsaj volt ez, mert szépen járt, és olyan könnyen indult mint eddig soha, a teljes boldogsághoz már csak egy szűrő szettre és, az újrafestett kipufogókra volt szükség.
A kipufogók, különösebben nem voltak elrohadva, nem arra kell gondolni, hogy nagy levelekben pergett a rozsda, vagy, hogy úgy kellett bizonytalanul kocogtatni a lemezt, hogy hol van még épp elég vastag része ahhoz, hogy acélnak nevezhessük, egyszerűen csak csúnya légrozsda volt rajta. Kezdésképp drótkefével lesöpörtem a nagyját az oxidációnak, ezt követően elmostam féktisztítóval, leecseteltem rozsdamaróval, egy éjszaka állás után újra ledrótkeféztem, majd zsírtalanítottam ismét féktisztítóval.
Festéknek a Prisma kifejezetten kipufogókra és hengerekre ajánlott hőálló feketéjét választottam, tekintve, hogy kifejezetten arra való mint amire használtam, illetve ezt az egy hőálló feketét találtam ami elvileg nem fényes. Alapozó, szóró gitt nem került a festék alá, ugyanis a hőállósság elveszett volna, és szerencsére a festendő felület sem kívánta mindenképp.
A Prisma kipufogófesték, jó választásnak bizonyult
A festéket három vékony rétegben fújtam fel, és szerencsére nagyon szépen fedett és terült, természetesen a hátsó rozsdamentes acél végeket gondosan kimaszkoltam, később pedig fémtisztító pasztával átpucoltam.
A végeredménnyel abszolút elégedett vagyok, teljesen újszerűek lettek a dobok
Az összeszerelés során érdekes módon semmilyen meglepetés nem ért, nem kerültek elő rejtett hibák, megvolt minden csavar, minden a helyére került szinte magától. Egyedül amit hibaként találtam, hogy a kipufogó fölötti idom belső oldalán az egyik oldalt a hő tükör levált, a másik oldalt meg csak a nyoma látszik. Egyelőre kutatom, miből lenne érdemes klónozni a hiányzó hőtükröt viszonylag gazdaságos, de mindenképp igényes módon.
Szóval ott tartunk, hogy firss olaj, firss szűrők, felújított karburátor, újrafényezett kipufogók… és kezdődik a tél…
A motor legalább szezonra felkészítve várja a tavaszt, addig kap egy új első gumit. Megkísérlem optikailag rendbe hozni a gyári tükör karcos burkolatát, amit nem lenne nagy összeg cserélni egy újra, konkrétan 7500 forint az új, de ha már 20 éve hűséges volt a motorhoz, egy kis seb miatt nem válunk meg tőle, meg amúgy is régóta ki akarom próbálni, a lökhárítófestékes műanyag felújítást.
Kevesebb mint 100 kilométer alatt a második olajcsere, ilyen a peches-gondos gazda sorsa
Szintén megpróbálom pótolni a hiányzó hő tükröt az idom belső felén, a barkácsáruházak kínálatában már találtam potenciálisan megfelelő alapanyagot, de látni kéne először élőben és össze kéne hasonlítani a gyárival.
Lecserélem a fagyállót, és fékfolyadékokat, illetve szétszedjük az önindítót egy teljes tisztítás-zsírozásra, vagy ha nem elég, akkor felújításra, nincs konkrét baja, de kapott elég nyúzást a karburátor okozta indítási nehézségek miatt, így véleményem szerint nem árt megkérdezni tőle, hogy érzi magát a megrázkódtatások után.
Szóval télre van elég elfoglaltság, de a motor már most érezhetően sokkal jobb, mint amikor megvettem, és reméljük, ez a tendencia nem csökken tavaszig. Sajnos ismét elkövettem azt a hibát, hogy excel táblázatot vezetek a költségekről, de a tisztánlátás azt gondolom megkívánja, illetve tanulságos látni, milyen költségek merülnek fel egy-egy problémához köthetően.
És búcsúképként az asszisztensem műszak végére kissé elfáradt