Van nekem egy jó barátom, akinek elég nagy szerepe van abban, hogy a Babettázás nagyon becsípődött nálam. Egy jó pár évvel ezelőtt kaptam tőle egy kicsit sárgás szórólapot ami egy Babetta blokkos kis versenymotort ábrázolt.. „ nézd, volt annak idején ilyen próbálkozás is a vége felé, neked adom ha kell” én fülig érő vigyorral végignyálaztam. „Pelas Pipo” állt a prospektuson, 4-5 fotó a pici versenymotorról, és a technikai adatok. Nagyon megköszöntem, mert tényleg örülök az ilyennek, minden olyan szilánknak ami a Babetta történelemnek a teljességéhez kicsit hozzátesz.
Később otthon lefűztem a „kincses mappába” ahova a gyári Babetta dokumentációkat, szórólapokat és egyéb érdekességeket teszem. Nem voltam vele tisztába akkor, de mint később kiderült eléggé beleégett a szemembe a kép.
Hosszú évek teltek el, bár sokat olvastam Babettákról, altípusokról, jártam az egykori Babetta gyárban, láttam a helyszínen még régi prototípusokat is, a stewardot, tribetát, rengeteg börzén motoros találkozón megfordultam, de soha nem jött szembe semmi erről a típusról.
2017 első hetén viszont felkerült egy facebook csoportba egy kis piros motor. Házi építésű Babetta blokkos gyorsaságiként hirdették, nézegettem a képet és eszembe jutott, hogy én valahol láttam már ilyet… jellegzetes dupla első lámpa… meg ezek stella kerekek… ez nem annyira házi tákolmánynak tűnik. Előkerestem a mappából a Pelas prospektust és bebizonyosodott a sejtésem, a hirdetett motor bizony egy Pelas Pipo.
Az első tisztítás után
Felhívtam a hirdetőt, faggattam kicsit a motorról, mondta, hogy rendben van a gép, szóval ügyes ember készíthette, ő kiskorába kapta, a tankja rohadt de petpalackból bármikor üzemel. Látatlanba azt mondtam a motorra, hogy kell, vegye le nyugodtan a hirdetést, másnap megyek érte. Munka után kocsiba pattantam és az M3-ason lerobogtam a kismotorért Nógrád megyébe. Az üzlet megköttetett, és a legnagyobb előnye a gépnek máris az első úton kiderült: gond nélkül befért egy kombiba lehajtott ülésekkel.
Nagyon könnyű és merev a deltabox váz, a Domino markolatok és kezelőszervek, a késői babettákon is elérhetőek voltak
Miután a gép hazaérkezett egy mindenre kiterjedő tisztítás vette kezdetét, és ezzel párhuzamosan elkezdtem a kutatómunkát, mert igazából egy darab szórólapon kívül semmi más információm nem volt a típusról. Nem is gondolná az ember, a veterán motorozásnak, mekkora része zajlik a mai világban monitor előtt kuksolva. Az internet különböző bugyraiból nagyjából öt darab korabeli fotót sikerült előhalásznom, találtam egy nagyjából egy oldalas cikket amiben említik a motort, és megtaláltam a céget ahol a motor műanyag alkatrészei készültek, és ez minden. Sajnos amiatt, hogy igen kisszériás motorról beszélünk nem találni semmi féle leírást, vagy dokumentációt.
A leghosszabb eddig előkerült korabeli írás a típusról
A Pelas Pipo szlovákiában készült, de nem Gútán ahogy a kétsebességes babetták hanem Nagyszombaton, ( Mai nevén Trnava) érdekes módon a gyártó cég pontos székhelye fel van tüntetve a kismotor adattábláján, bár a címen nem motorgyár, sokkal inkább családi ház található.
A vázszámtábla anyaga matrica, akárcsak a késői babettákon, szerencsére az évek alatt olvasható maradt
A Pelas Motor Racing Team mai napig megtalálható a szlovák cégnyilvántartásban, többek között motorkerékpár és alkatrészgyártás is megtalálható a tevékenységeik közt.
A konstrukőrcsapat a protutípusokkal, középen a kezdetleges Pelas, sárvédő nélkül, kezdetleges idomzattal
A motor üvegszálas műanyag alkatrészeit egy másik szlovákiai cég gyártotta a Vágegyháza-Alsózároson található JAG Design. A cég napjainkban is aktív, 1993 óta foglalkoznak üvegszálas műanyag termékekkel, gyanítható ez volt az év amikor az első Pelasok elkészültek. A cég weboldalán a mai napig megtalálható a galériába egy korabeli fotó a Pelas Piporól.
A műanyag gyártó JAG weboldlán szereplő kép
A talált képek alapján két féle Pelas kivitel létezett, egy egyszerűbb idomzattal ellátott típus, melyeknek nem volt különálló szélvédő plexijük, és létezett egy kicsit alakosabb, kiforottabb idomzattal, aminek az első idomzatán a plexi egy különálló elem.
A bazos.sk szlovák aprohirdetési oladalon, egy egyszerűbb idomzatú kivitel
Az első lámpák szerepét két darab Union dinamós kerékpárlámpa kapta, amik egy lemez segédkerettel csatlakoznak a testidomhoz.
A Hátsó két kis kerek lámpa a csehszlovák járműiparhoz híven a PAL-tól érkezett, pontos típusszáma: 443 317 311 109 szofita izzóhoz való belső foglalttal van ellátva, sajnos eredeti rendeltetési helyét nem sikerült kinyomozni, valószínüleg valami utánfutó, vagy munkagép lámpa lehetett eredetileg.
A Rajtszám az eredeti alapján újra lett gyártva
A kismotor vázszerkezete figyelemre méltó, a nagymotorokhoz hasonló akkoriban modernnek számító Deltabox váz mellé központi rugós hátsó lengővillát kapott, a rugó szerepét fél pár 210-es Babetta teleszkóp látja el gyárilag. A benzintank 2.5 liter térfogatú, és a vázba integrálva kapott helyet, árulkodó a kor iparáról, hogy a kézenfekvő Babetta benzincsap helyett, Simson benzincsaphoz alakították ki a tank alján a nyílást.
Az első Szarva tarrtja az idomot
A két kerék megegyezik a 134-es Babetta avagy Stella kerekeivel, eltekintve a hátsó lánckeréktől aminek itt más az áttétele. A motor érdekes módon nem a 210-es kétsebességes blokkját kapta gyárilag, hanem a 215-ös butított egysebességes blokkját. A gyújtásról az egyik világítótekercs „le van hagyva” a nyomok hiánya alapján, gyárilag.
A kismotorról az alapos tisztítás, és átvizsgálás után kiderült, hogy nagyon jó állapotnak örvend. Csak a kopó alaktrészek, mint az inditópofák, illetve a gumik cseréje volt szükséges a használathoz. A megjelenését tekintve pár gyári matricát újra kellett gyártani, de nagyrészük gyári maradt. Az üvegszálas idomzat, és első sárvádőn egy-egy repedést kell orvosolni, illetve a gyári szélvédő plexi sajnos törött. A gyári adattábla tanúbizonysága szerint a szóban forgó moped a 12. darab a sorozatból. És 1993-ban gyártották.
Vázszám: 0012 Gyártási év:1993
Most az említett alkatrészek cseréje zajlik, elméletileg tavaszra működőképes. Jelentkezem, ha kész! :)