sufnituning

Törpe Babetta

Törpe Babetta

Pelas Pipo 50

20170111 171214

Van nekem egy jó barátom, akinek elég nagy szerepe van abban, hogy a Babettázás nagyon becsípődött nálam. Egy jó pár évvel ezelőtt kaptam tőle egy kicsit sárgás szórólapot ami egy Babetta blokkos kis versenymotort ábrázolt.. „ nézd, volt annak idején ilyen próbálkozás is a vége felé, neked adom ha kell” én fülig érő vigyorral végignyálaztam.  „Pelas Pipo” állt a prospektuson,  4-5 fotó a pici versenymotorról, és a technikai adatok. Nagyon  megköszöntem, mert tényleg örülök az ilyennek, minden olyan szilánknak ami a Babetta történelemnek a teljességéhez kicsit hozzátesz.

Később otthon lefűztem a „kincses mappába” ahova a gyári Babetta dokumentációkat, szórólapokat és egyéb érdekességeket teszem. Nem voltam vele tisztába akkor, de mint később kiderült eléggé beleégett a szemembe a kép.

pelas b.PNG

pelas png.PNG

Hosszú évek teltek el, bár sokat olvastam Babettákról, altípusokról, jártam az egykori Babetta gyárban, láttam a helyszínen még régi prototípusokat is, a stewardot, tribetát, rengeteg börzén motoros találkozón megfordultam, de soha nem jött szembe semmi erről a típusról.

2017 első hetén viszont felkerült egy facebook csoportba egy kis piros motor. Házi építésű Babetta blokkos gyorsaságiként hirdették, nézegettem a képet és eszembe jutott, hogy én valahol láttam már ilyet… jellegzetes dupla első lámpa… meg ezek stella kerekek… ez nem annyira házi tákolmánynak tűnik. Előkerestem a mappából a Pelas prospektust és bebizonyosodott a sejtésem, a hirdetett motor bizony egy Pelas Pipo.

Pelas Pipo 50

Az első tisztítás után

Felhívtam a hirdetőt, faggattam kicsit a motorról, mondta, hogy rendben van a gép, szóval ügyes ember készíthette, ő kiskorába kapta, a tankja rohadt de petpalackból bármikor üzemel. Látatlanba azt mondtam a motorra, hogy kell, vegye le nyugodtan a hirdetést, másnap megyek érte. Munka után kocsiba pattantam és az M3-ason lerobogtam a kismotorért Nógrád megyébe. Az üzlet megköttetett, és a legnagyobb előnye a gépnek máris az első úton kiderült: gond nélkül befért egy kombiba lehajtott ülésekkel.

24814755 443fa87406748800342fe1d93996ea59 xl

Nagyon könnyű és merev a deltabox váz, a Domino markolatok és kezelőszervek, a késői babettákon is elérhetőek voltak

Miután a gép hazaérkezett egy mindenre kiterjedő tisztítás vette kezdetét, és ezzel párhuzamosan elkezdtem a kutatómunkát, mert igazából egy darab szórólapon kívül semmi más információm nem volt a típusról. Nem is gondolná az ember, a veterán motorozásnak, mekkora része zajlik a mai világban monitor előtt kuksolva.  Az internet különböző bugyraiból nagyjából öt darab korabeli fotót sikerült előhalásznom, találtam egy nagyjából egy oldalas cikket amiben említik a motort, és megtaláltam a céget ahol a motor műanyag alkatrészei készültek, és ez minden. Sajnos amiatt, hogy igen kisszériás motorról beszélünk nem találni semmi féle leírást, vagy dokumentációt.

10661868 781657441873445 7916339991584202500 o

A leghosszabb eddig előkerült korabeli írás a típusról

A Pelas Pipo szlovákiában készült, de nem Gútán ahogy a kétsebességes babetták hanem Nagyszombaton, ( Mai nevén Trnava) érdekes módon a gyártó cég pontos székhelye fel van tüntetve a kismotor adattábláján, bár a címen nem motorgyár, sokkal inkább családi ház található.

adattábla

A vázszámtábla anyaga matrica, akárcsak a késői babettákon, szerencsére az évek alatt olvasható maradt

A Pelas Motor Racing Team mai napig megtalálható a szlovák cégnyilvántartásban, többek között motorkerékpár és alkatrészgyártás is megtalálható a tevékenységeik közt.

Tym

A konstrukőrcsapat a protutípusokkal, középen a kezdetleges Pelas, sárvédő nélkül, kezdetleges idomzattal


A motor üvegszálas műanyag alkatrészeit egy másik szlovákiai cég gyártotta a Vágegyháza-Alsózároson  található JAG Design. A cég napjainkban is aktív, 1993 óta foglalkoznak üvegszálas műanyag termékekkel, gyanítható ez volt az év amikor az első Pelasok elkészültek.  A cég weboldalán a mai napig megtalálható a galériába egy korabeli fotó a Pelas Piporól. 

pelas jag slovakia.PNG
A műanyag gyártó JAG weboldlán szereplő kép

A talált képek alapján két féle Pelas kivitel létezett, egy egyszerűbb idomzattal ellátott típus, melyeknek nem volt különálló szélvédő plexijük, és létezett egy kicsit alakosabb, kiforottabb idomzattal, aminek az első idomzatán a plexi egy különálló elem.

67617883A bazos.sk szlovák aprohirdetési oladalon, egy egyszerűbb idomzatú kivitel

Az első lámpák szerepét két darab Union dinamós kerékpárlámpa kapta, amik egy lemez segédkerettel csatlakoznak a testidomhoz.

A Hátsó két kis kerek lámpa a csehszlovák járműiparhoz híven a PAL-tól érkezett, pontos típusszáma:  443 317 311 109 szofita izzóhoz való belső foglalttal van ellátva, sajnos eredeti rendeltetési helyét nem sikerült kinyomozni, valószínüleg valami utánfutó, vagy munkagép lámpa lehetett eredetileg.

20170110 074459

A Rajtszám az eredeti alapján újra lett gyártva

A kismotor vázszerkezete figyelemre méltó, a nagymotorokhoz hasonló akkoriban modernnek számító Deltabox váz mellé központi rugós hátsó lengővillát kapott, a rugó szerepét fél pár 210-es Babetta teleszkóp látja el gyárilag. A benzintank 2.5 liter térfogatú, és a vázba integrálva kapott helyet, árulkodó a kor iparáról, hogy a kézenfekvő Babetta benzincsap helyett, Simson benzincsaphoz alakították ki a tank alján a nyílást.

lematricázás utánAz első Szarva tarrtja az idomot

A két kerék megegyezik a 134-es Babetta avagy Stella kerekeivel, eltekintve a hátsó lánckeréktől aminek itt más az áttétele. A motor érdekes módon nem a 210-es kétsebességes blokkját kapta gyárilag, hanem a 215-ös butított egysebességes blokkját. A gyújtásról az egyik világítótekercs „le van hagyva” a nyomok hiánya alapján, gyárilag.

20170905 201205Gyárilag "hiányos" gyújtás

A kismotorról az alapos tisztítás, és átvizsgálás után kiderült, hogy nagyon jó állapotnak örvend. Csak a kopó alaktrészek, mint az inditópofák, illetve a gumik cseréje volt szükséges a használathoz. A megjelenését tekintve pár gyári matricát újra kellett gyártani, de nagyrészük gyári maradt. Az üvegszálas idomzat, és első sárvádőn egy-egy repedést kell orvosolni, illetve a gyári szélvédő plexi sajnos törött. A gyári adattábla tanúbizonysága szerint a szóban forgó moped a 12. darab a sorozatból. És 1993-ban gyártották.

20170908 001032

Vázszám: 0012 Gyártási év:1993

Most az említett alkatrészek cseréje zajlik, elméletileg tavaszra működőképes. Jelentkezem, ha kész! :)

Szólj hozzá! Tovább
Törpe Babetta Tovább
Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
Szólj hozzá!

Ajánlott bejegyzések:

  • Az ébredés első fázisa Az ébredés első fázisa
  • A közlekedési Múzeum Titkai A közlekedési Múzeum Titkai
  • Iron Curtain Racing Iron Curtain Racing
  • Három év... Három év...
  • Bara, látszik az alagút vége Bara, látszik az alagút vége

A bejegyzés trackback címe:

https://sufnituning.blog.hu/api/trackback/id/tr6913409437

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
Facebook

sufnituning

Nemigazán szeretném korlátok közé szorítani a blogot, többnyire saját járműveimmel kapcsolatos történéseketet mutatom be, moped szerelés, bicikli építés, vagy ami éppen az utamba akad, és érdekesnek találom. Van itt autó, motor, bicikli, Minden ami mozog és örömet okoz!

Bejegyzések

  • Végre hagyja magát szeretni
  • Kiderült, ez csak egy mozdony szemből…
  • Fények az alagút végén
  • Az ébredés első fázisa
  • Kínait vettem és megvett
  • Nagyot álmodtunk
  • Ciao variálás
  • Életem (eddigi) legszórakoztatóbb járműve
  • Ciao rigenerazione
  • A közlekedési Múzeum Titkai

Friss topikok

  • kristooof: Szia! Köszönöm szépen :) jól látod, sajnáltam már a következőre, inkább aszfalton maradtunk, pl m... (2021.01.13. 20:12) Ciao variálás
  • Péter Dankó: Sziasztok szeretnék venni favorit matricát,hol lehetséges ez? (2014.08.07. 15:44) Favorit 2.0 projekt
  • kristooof: @Kapás István: Szia! Érdemes lenne náluk egy próbát tenni, ők bontottak több ilyen blokkos gép... (2013.09.15. 22:34) Milyen motort vettem én???
  • Slampixxx: @TyerCorp01: Lópimpilit! (2013.02.10. 19:02) Zündapp... Kellesz te egyáltalán?
  • Nadgyuri: Helló. Elolvastam egy pár írást itt az oldalon, tetszik a kreatív hozzáállás, érdekelne, hogy hogy... (2012.08.28. 11:58) Yamaha DT 80 Blokkcsere

Egyéb

Címkék

05 (1) 1 (1) 125 (1) 1975 (2) 1984 (2) 2010 (1) 208 (1) 4x4 (1) 50 (1) 650 (1) 80 (5) aprilia (2) astra (1) autó (10) autósiskola (1) babetta (1) bamakó (1) bara (2) bicikli (7) bicó (1) blokk (1) bogár (1) bokor (1) bringa (4) budapest (2) canga (2) chopper (1) ciao (2) csakegykep (1) csehszlovák (1) csepel (1) Curtain (1) cz (1) d-16 (1) delta (1) dirt (1) dt (5) dutra (1) enduro (1) favorit (7) favoritcz (1) felujitas (2) galgamácsa (1) golf (2) hintó (1) hippie (1) hungaroring (1) ideal (1) iron (1) isetta (1) játék (1) jawa (4) jogosítvány (1) jogsi (1) keeway (1) képek (2) kgst (1) kínai (1) közlekedési (1) kresz (1) ks (1) lada (2) lc (5) majális (1) mercedes (1) mgtsz (1) mini (3) monkey (1) moped (2) motor (23) mustang (1) múzeum (1) oldmotors (1) országúti (6) pannonia (1) pegaso (2) piaggio (1) piaggo (1) pionyr (1) pompakocsi (1) pusztuló (1) Racing (1) raktár (1) rally (1) ran (1) Rapid (1) rat (1) ratek (1) restaurálás (1) retró (2) retro (5) riga (3) robogó (3) rotax (1) schwalbe (1) simson (3) skoda (1) smkp (6) stella (1) sufni (1) sufnitunin (1) sufnituning (19) suzuki (2) szocialista (1) t2 (1) taiwan (1) találkozó (1) talicska (1) tatai út (1) telefonos (1) toyota (1) trabant (2) Trabant (1) traffipax (1) traktor (1) transporter (2) tuning (1) utca (1) vasút (1) velorex (1) velünk (1) verseny (5) veterán (6) Volga (1) volkswagen (3) vw (1) wartburg (1) Wartburg (1) yamaha (6) youngtimer (1) Zastava (1) zöld (1) zündapp (1) Címkefelhő
süti beállítások módosítása
Dashboard